HMK Koperdajad

HMK ehk Hiiumaa Mudeliklubi Pealinna Õhuasjade Ühing „Koperdajad” 🙂

On aasta 2005. Avastan, et Rocca al Mare keskuses tegutseb Hobimaailma pood. Naine tirib mu juba ukselt tagasi ja nii jääb seekord külastus ära. Aeg kulgeb omasoodu ja järgmise aasta kevadel sünnib meil tütar. Talle olen juba enne sündi ostnud Frankfurdist puldiga auto… Endiselt pole mul hobipoe külastusluba. Pühendan oma vaba aja relvadele ja fotograafiale. Vahepeal loen mudelismifoorumeid ja viin ennast aina rohkem kurssi ammuse unistuse – helikopteriga. Lihtsalt lugedes ja mitte omades ainsatki lendavat isendit on ikka üsna raske teemast aru saada. Pinge kasvab. Ilge lumega saabub 2011 aasta, mingil hetkel lumi sulab ja saabub kena kevade. Maikuus sünnib meil poiss. Nüüd saan lõpuks hobipoe külastusloa! Tegelikult olen ka vahepeal salaja mõnda külastanud ning töökaaslase 3-kanaliga Soomoga lennanud, aga nüüd avaneb võimalus asjade legaliseerimiseks. Kahjuks valitseb poes suvine tühjus ja tühjade kätega sealt ka lahkun. Helistan hoopis Pärnusse JazZile. Uurin tausta ja peale kõnet tellin ära DX6i ja mCX2 ning mCP X-i. Ootamine on jube. Aeg muudkui läheb aga oodatud kõnet ei tule. Euroopa ladu kolib ja kaubad hilinevad. Närvid läbi, astun läbi ühest poest ja soetan igaks juhuks 3-kanaliga kopteri. See on viga. Kirjutan need 60€ oma koolirahaks. Lõpuks tuleb kõne Pärnust ja järgmine päev olen kohal. Õhtul kodus saan lendama mCX2 ja adun veelkord, kui vale oli selle 3-kanaliga masina ost. Siitpeale läheb elu aina huvitavamaks. Selgub, et mõned vanad sõbrad on ka sama asjaga tegelenud. Saame kokku ja tundub, et ühist huvi tuleb hakata süvendama. Hakkame kohtuma ühes laohoones ja moodustame ambitsioonika nimega klubi Aviator, millele lisame pisut tagasihoidlikuma alapealkirja – Koperdajad. See viimane iseloomustab meid kõige paremini. Laos tundub alguses olevat ruumi laialt, mis aga osutub petlikuks. Liiga sageli õnnestub maanduda või kukkuda euroaluste vahele ja purustused on suured. 3-kanaliga kopteri ehitame ringi ja teeme temast nö. esimese tasuta doosi ehk seda saab uutele tulijatele proovimiseks anda. Asi toimib. Naisele ostan mCX-i ja meie klubisse tuleb paar inimest juurde, kes kõik on vanad tuttavad ja head sõbrad. Haigusepuhang levib, nüüd otsime juba suuremat ja avaramat ruumi. Lõpuks lähen oma vanasse kooli, kust leiame ka ruumi. Klubi käib nüüd koos igal nädalal. Suureneb ka kopteripark ja kes siiani on lennanud mõne muu õnnetusega, saab proovida korralike masinaid. Tulemus on prognoositav, mCX ja mCX2 on hetkel meie favoriidid. Oleme algajad ja teeme algajatele sobilikke asju, näiteks harjutame Office Cup programmi ning muid koaksiaalidega tehtavaid ülesandeid. CP ja FP masinatega püsime kah juba õhus. Samuti tegeleme õhust video ja fotode tegemisega. Kõik on muidugi algusfaasis. Tulevik tundub heledana nagu haldja hame. Piisavalt harjutades suudame ehk mõne aasta pärast võtta osa ka F3C võistlustest. Vähemalt selline on eesmärk.

RC Kratt 2011

 

Uus aasta on käes ja lennutunde aina koguneb. Loobume natuke suurelisest nimest Aviator ja keskendume siiski reaalsemale klubinimetusele Koperdajad. Avame domeeni www.koperdajad.eu Muudame ka oma korporatiivgraafikat. Uus logo on ilusam ja dünaamilisem ning kergemini kasutatav erinevates keskkondades. Meie videod saavad uue kujunduse. Kopterite juurde lisasime Romula osa, sest mõni mudel on jõudnud oma eksistentsi lõpusirgele.

Esimesel juulil liitusime Hiiumaa Mudeliklubiga ning meie seltsi uus pikk nimi kõlab nüüd aukartustäratavalt – Hiiumaa Mudeliklubi Pealinna Õhuasjade Ühing Koperdajad 🙂

Suvi on läbi. Oodatud ilusat lennuilma aga ei tulnudki. Siselennuhooaeg algas septembrist  ja harjutamine toimub korrapäraselt. Tahaks ka õues midagi puldist juhtida… Pidev vihm ja tormiiilid ei ole parim kombinatsioon kopteritega õues möllamiseks. Hiiumaa Lennupäevadel saime kergemat sorti autoviiruse, lõplikut nakatas meid uus klubiliige autopisikuga. Alguses vaatasime külmal pilgul mööda saali kihutavat bagi, kuid kaua ei pidanud meist keegi vastu. Isegi tugeva tuulega saab mudelautoga õues sõita🙂 Kodulehel on nüüd ka meie autode pildid ja videod.

RC Kratt 2012

 

Erakordselt ilusa suvega aasta oli lendamiseks hea. Lennuminutite asemel kogunesid sügiseks suisa mõned lennutunnid. Aasta kujunes lennukite aastaks. Peaaegu igal klubiliikmel on nüüd mõni tiivuline lennuvahend. Esimesed lennukid sai ehitatud parketi alusplaadist. Materjal on küll odav, aga pisut kapriisne. Suurepäraseid mudeleid on mõelnud välja Flite Test´i meeskond. Sealt saadud jooniste järgi on tehtud mõnedki meie lennumasinatest. Kuna lennukid on suhteliselt suured, siis nende pildistamine stuudios pisut komplitseeritud. Loodetavasti jõuavad pildid peagi meie mudelite galeriisse.

Lisaks lennukitele täienes märgatavalt multikopterite angaar. Mõned pisikesed quadid treenimiseks ja suuremad lennuvahendid aerofotogaarfiaga tõsisemalt tegelemiseks. Õhust sai häid pilte teha veel oktoobris 🙂 Loodetavasti tuleb uus aasta sama hea 🙂

RC Kratt 2013

 

Lennukid ja lennukid. Aina rohkem on tiivulised lennumasinad meid innustanud. Mõned mudelid lõpetasid oma eksistentsi kohtudes maaga, mõned tuli jätta ooterežiimile, sest elektroonika rändas edasi uuele mudelile. Päris mitu tehasemudelit lisandus aastaga angaari. Kevadel toimus esmakordselt Muraste Lennupäev. Hoolimata suhteliselt kehvast ilmast, tuli huvilisi kohale palju. Kevadine idee lastele mudeliringi korraldamisest realiseerus sügisel koostöös Muraste Kooliga. Oktoobrist alustasid 14 last lennukite ehitamisega Muraste Mudeliringis 🙂 Kooliaasta lõpus toimuvale Muraste Mudelipäevale tulevad noored mudelistid juba iseehitatud lennukitega. Hiiumaa Mudeliklubi korraldatud Linnumäe Lennupäevad olid tavapäraselt kõrgel tasemel ja meeldisid meile väga 🙂 Järgmise aasta korralisest puhkusest kuulub jälle nädal Linnumäe üritusele. Sügis muutus kiiresti tuuliseks, halliks ja vihmaseks. Õnneks saame Tabasalu Spordihoone suures saalis lennata kogu vesise talve.

RC Kratt 2014

 

Möödunud aasta märksõnad – lennukid, autod, paat, tsikkel ja Muraste Mudeliring. Lennumasinad lendasid, kui ilm seda lubas 🙂 Autodega oli natuke lihtsam, tuul neid ei sega ja sõitmiseks on vaja ainult aega. Sügisel alustasime 1:18 – 1:10 autodele raja ehitamisega Suurupis. Kevadel läheb töö edasi ja ehk saab soojal ajal juba oma rajal kihutada 🙂 Esimene päris veesõiduk on ka nüüd olemas. Testsõidud Paunküla veehoidlas ja Peipsi järvel jätsid paadist hea mulje. Kõige kummalisem ja samas ka tehniliselt kõige huvitavam uus mudel on raadioteel juhitav tsikkel, õigemini Dirt Bike. Sellega saab oma sõiduoskusi lihvida igasugusel pinnal. Esimene katsetus toimus kevadises metsas. Selgus, et selle riistapuu juhtimine polegi nii lihtne.
Muraste Mudeliringi poisid said kevadeks valmis FT Flyerid ja suvel paranesid lennuoskused. Sügisel lisandus veel üks noorte mudelistide grupp mudeliringi.
II korda toimus Muraste Mudelipäev kooli staadionil. Seekord vihma ei sadanud 🙂 Puhus hoopis tuul, tugev tuul. Kogenud piloodid said oma lennumasinad ikka õhku ja näitasid publikule kõrgemat pilotaaži 🙂
Juuni ja juuli olid tuulised ning vihmased. Päris suvi algas augustis koos Linnumäe Lennupäevadega.
Lennata sai õues veel septembris, nautides soojemat ning ilusamat ilma kui juunis 🙂 Sadama hakkas oktoobrist ja vihmane ilm jätkus aasta lõpuni. Sisehooaeg on sellel aastal Muraste kooli saalis.

RC Kratt 2015

 

Kuues lennuaasta oli tuuline ja vihmane. Aasta parim lennuaeg oli mais, juunist keeras ilm vihmale ning selline mittelennuilm kestis aasta lõpuni. Elektroonika võidukäik oli muljetavaldav – see, millele mõned aastad tagasi ei osanud mõeldagi, on saanud tavaliseks. Jutt on multikopteritest ja nendega opereerimisest taevas. Lennuoskused on muutumas marginaalseks. Uute lennumasinate ajud ja lisaandurid võimaldavad ka päris algajal lennata.  Yuneec ja DJI kopterid kontrollivad lennuruumi 360° ümber masina vältimaks kokkupõrkeid ümbritsevate objektidega. Ja nii edasi …
Kevadel avastasime suurepärase RC autode sõidukoha Muraste Peaplatsil. Aasta esimene õueskihutamine oli väga äge!
Lennukitega lendamiseks on õnneks vaja endiselt harjutada 🙂 Kahju, et aega ja head lennuilma oli pisut vähe. Põhiline lendamine toimus augustis Hiiumaal, kus toimusid traditsioonilised VIII Linnumäe Lennupäevad.
Sügisest kolisime tagasi Tabasalu Spordihoonesse, sest sealne saal on 2x suurem, kui Murastes. Jätkame sisehooaega neljakesi, kaks meie pilootidest võtsid aastaks akadeemilise puhkuse 🙂
Detsembri alguses jõudis angaari Horizon Hobby juubelimudel – VTOL Convergence. Maakeeli veritaalse stardi ja maandumisega lennuk. Esimene testlend oli lahe, kõiki lennuvõimalusi ei saanud proovida, sest ilm oli külm.
Aasta viimasel päeval sai tehtud esimene öine lend filmimaks aastavahetuse ilutulestikku. Paduvihm lõppes ca kell 23 ning siis saabus merelt udu. 50 meetri kõrgusel olevat kopterit polnud nähagi. Omapärane kogemus ja järgmine kord ikka paremini.

RC Kratt 2016